Μια καινοτόμο λύση, με πολλαπλά οφέλη, οικονομικά, ασφαλείας και περιβαλλοντικά, για την αξιοποίηση των παλιών ελαστικών που συνήθως καταλήγουν σε χωματερές επεξεργάζονται ερευνητές του ΑΠΘ.
Το εγχείρημα αφορά την παρασκευή ενός μίγματος για την κατασκευή ασφάλτου με τη χρήση φθαρμένων ελαστικών οχημάτων, τα οποία σήμερα πετιούνται ανεξέλεγκτα και ρυπαίνουν το περιβάλλον, εγκυμονώντας κινδύνους και για πυρκαγιές.
Υπολογίζεται ότι τα φθαρμένα ελαστικά που είναι πλέον άχρηστα για τα οχήματα ανέρχονται σε περισσότερους από 58.000 τόνους ετησίως. Οταν κλείσει το όριο ζωής τους, παρότι υπάρχει υποχρέωση ανακύκλωσης, κανείς δεν ξέρει επισήμως πού διοχετεύονται. Μια μικρή ποσότητα (υπολογίζεται της τάξης των 15.000 τόνων) φτάνει στην ανακύκλωση.
Τη λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα, με την παραγωγή ενός πρωτότυπου προϊόντος, επιχείρησαν επί δυο χρόνια (Σεπτέμβριος 2010 - Σεπτέμβριος 2012) να δώσουν επιστήμονες του ΑΠΘ (πολιτικοί μηχανικοί και μηχανολόγοι μηχανικοί) και κατέληξαν σε μια συγκεκριμένη «συνταγή», που έχει ελεγχθεί και πρακτικά, προσφέροντας υψηλής ποιότητας τελικό προϊόν (άσφαλτο), με χαμηλό κόστος, περιβαλλοντική ανακούφιση, μείωση θορύβου, ασφαλέστερες συνθήκες μετακίνησης και μείωση κατανάλωσης καυσίμων.
Το ερευνητικό πρόγραμμα ROADTIRE θα παρουσιαστεί στην έκθεση «Το ΑΠΘ στο ΝΟΗΣΙΣ - Συνάντηση Καινοτομίας, Εκπαίδευσης και Πολιτισμού», που διοργανώνει η Επιτροπή Ερευνών του πανεπιστημίου, στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας - ΝΟΗΣΙΣ, από τις 18 ώς τις 20 Ιανουαρίου. Επιστημονικά υπεύθυνοι είναι οι μηχανολόγοι μηχανικοί, Αβραάμ Καραγιαννίδης και Σταματία Κοντογιάννη και οι πολιτικοί μηχανικοί, Νικόλαος Οικονόμου και Σοφία Μαυρίδου. Στόχο του προγράμματος αποτέλεσε η αξιοποίηση ελαστικών μετά το τέλος του κύκλου ζωής τους σε έργα οδοποιίας. Το πρόγραμμα περιελάμβανε τόσο εκτενή εργαστηριακή έρευνα όσο και εφαρμογή των εργαστηριακών αποτελεσμάτων στην πράξη. Το τελικό προϊόν, ασφαλτόμιγμα με τροποποιημένη με ελαστικά άσφαλτο, εφαρμόστηκε σε δύο οδικά τμήματα της πόλης της Λαμίας (μια οδός του κέντρου και ένα τμήμα της εθνικής οδού που συνδέει την πόλη με την Αθήνα), προκειμένου να εξεταστεί η συμπεριφορά του σε οδοστρώματα με διαφορετικές συνθήκες λειτουργίας.
Τα αποτελέσματα ήταν πολύ ικανοποιητικά. Μερικά από τα οφέλη, όπως τα περιγράφουν οι ερευνητές, είναι: «Αξιοποίηση ελαστικών τέλους κύκλου ζωής, προστασία περιβάλλοντος, παραγωγή τελικού προϊόντος με ικανοποιητικά χαρακτηριστικά (μειωμένη τάση ρηγμάτωσης, μειωμένη ακουστική όχληση, αυξημένη διάρκεια ζωής οδοστρώματος)».
Οπως τόνισε η κ. Κοντογιάννη, «δημιουργήσαμε μια συνταγή ασφαλτομίγματος, που αποδείχτηκε βελτιωμένη σε σύγκριση με τη συμβατική άσφαλτο. Οι δυο δρόμοι στρώθηκαν με το συγκεκριμένο μίγμα το Σεπτέμβριο του 2011 και ελέγχθηκαν όλες οι παράμετροι, αποδεικνύοντας ότι είναι κατάλληλη η συγκεκριμένη συνταγή για χρήση στα δημόσια έργα οδοποιίας. Σημαντική ήταν και η άποψη των χρηστών, δηλαδή οδηγών ταξί και φορτηγών, που ήταν πολύ θετικοί για το τελικό προϊόν».
Στόχος πλέον των ερευνητών είναι «η ευρεία χρήση ασφαλτομιγμάτων με τροποποιημένη με ελαστικά άσφαλτο σε έργα οδοποιίας (κατασκευή νέων οδοστρωμάτων, συντήρηση - αποκατάσταση υπαρχόντων οδοστρωμάτων)». Η «συνταγή» εστάλη ήδη στο υπουργείο Ανάπτυξης για έγκριση ώστε μελλοντικά να εφαρμοστεί στα δημόσια έργα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μετρήσεων που έγιναν, το συγκεκριμένο μίγμα ασφάλτου παράγει κατά 30% λιγότερο θόρυβο (ηχορρύπανση) σε σχέση με τη συμβατική άσφαλτο. Επίσης εμφανίζει πολύ λίγες φθορές και αυξάνεται έτσι ο χρόνος ζωής της ασφάλτου, μειώνει σημαντικά την ολισθηρότητα, ενώ και το κόστος του είναι κατά 12% χαμηλότερο από το κόστος της συμβατικής ασφάλτου. Τα διερχόμενα οχήματα εμφανίζουν μειωμένη κατανάλωση καυσίμου κατά περίπου 10%.
πηγή agelioforos ρεπορτάζ Τάσος Τασιούλας